Příprava vynikajícího pohovoru. Jak postupovat a na co nezapomenout?

nahledove-obrazky

Vlastně se podobá rande. Začíná vzájemným oťukáváním. Obě strany mají určitá pevná očekávání, z nichž nehodlají slevit. Hodně toho při něm zmůže celkový dojem a osobnost. A když se zpacká, dokáže ošklivě poškodit reputaci. O čem je řeč? Samozřejmě o náborovém pohovoru. Jak se na něj úspěšně připravit, aby vaše firma nezůstala na ocet? Nasbírejte inspiraci v našem článku.

Nábor je celofiremní proces. Projít by jím měl kandidát, který sedne nejen personalistovi, ale také budoucím kolegům a šéfovi. Proto při něm není radno podceňovat přípravu. Než první zájemce o práci vkročí do firemní budovy, vlastně byste za sebou měli mít většinu práce. Spousta důležitých informací vám totiž proběhne pod rukama právě ještě před prvním osobním setkáním. A víc, než kde jinde platí: dvakrát měř, jednou řež. Co všechno se tedy vyplatí ohlídat?

Vyhraďte si dostatek času

Uchazeči si všimnou, pokud jsou odbýváni. Na 49 % zájemců o práci je dokonce ochotno odmítnout nabízené místo, pokud si z pohovoru odnesou špatné dojmy. A i kdybyste si byli jisti, že se daný člověk na poptávanou pozici nehodí, možná se pro něj někdy později objeví perfektní místo na jiném oddělení. Korektní zacházení zvyšuje šanci, že se někdy v budoucnu zkusí přihlásit znovu.

V IRESOFTu na náborech časem nešetříme. Výraznou časovou investici však na oplátku vyžadujeme také od lidí, co se k nám hlásí. Věříme totiž, že zájemci, kteří nám poctivě věnují potřebný čas i pozornost, spíše zapadnou do kolektivu. Proto ke každé vypsané pozici nachystáme hned několik kol pohovorů. Navíc před prvním osobním setkáním pošleme lidem osobní dotazník. Někoho to odradí. Někdo jej zapomene vyplnit. Zbylé uchazeče ale o to raději posíláme do dalších kol.

Lucie Přibylová HR Specialist

Navoďte příjemnou atmosféru

Na detailech záleží a příjemné přivítání často rozjasní atmosféru celého dne. Nezapomeňte proto o chystaném pohovoru říct personálu na recepci, ať je případní návštěvníci nezaskočí. 

Pokud plánujete vícekolové pohovory, neurazí ani drobný dárek. Třeba v podobě praktického marketingového předmětu. Vyjádříte tím, že si lidí, kteří projevili zájem o práci ve vaší firmě, vážíte. A pokud pohovor nevyjde? Aspoň jim zbude milá památka. 

Samozřejmostí je také nabídnout něco k pití. Naopak dobrotami ke kávě spíše hýřit nemusíte. Ačkoli jistě neurazí, málokdo si v pohovorovém stresu skutečně nabídne. Navíc jsou vlastně kontraproduktivní. S plnými ústy by se totiž případným obdarovaným špatně mluvilo.

Posviťte si na jejich sociální sítě

Před pohovem je každý personalista tak trochu detektivem. Nebo by alespoň mohl být. Důsledná kontrola sociálních sítí a celkově internetové stopy uchazečů o práci vám mnohdy ušetří spoustu pozdějšího mrzení. 

Řada lidí nechává své profily volně přístupné, byť třeba jen na některých sociálních sítích. Pokud se vám poštěstí je najít, otevře se před vámi hotová pokladnice informací. Možná na Facebooku nebo na Instagramu odhalíte, že by uchazeč hodnotově nezapadl do kolektivu. Přitom culture fit výrazně ovlivňuje pracovní výkony.

Nebo se naopak třeba na LinkedIn dozvíte něco o jeho profesních úspěších – a potenciální ziskovosti pro vaši firmu.

Před osobním setkáním zavolejte

Řada personalistů před prvním osobním pohovorem zájemcům o práci nejdřív volá. Co je k tomu vede? Nemarní tím čas navíc? Právě naopak. Často je to právě tento telefonát, díky kterému se později vyhnete zbytečnému čekání. To, jak bude daný člověk znít po telefonu a zda vám to vůbec zvedne, vám pomůže včas eliminovat nezodpovědné jedince, kteří na pohovor možná ani nedorazili.

Na zajímavé postřehy o personálu už nemusíte vytahovat šanony ani otevírat Excel. Moderní docházkový a HR systém Alveno nabízí praktické poznámkové okénko ke každému zaměstnanci. Uložte si všechny důležité informace rychle, bezpečně, na jednom místě. 

Sáhněte po zvýrazňovačích

Součástí kvalitní přípravy je i chystání otázek. Pokud hledáte inspiraci, můžete se podívat na náš článek o nejefektivnějších pohovorových otázkách. Ty nejlepší otázky přímo na tělo ale často získáte přímo z podkladů od uchazečů o práci. Nechte se nasměrovat obsahem jejich životopisu a motivačního dopisu. Zvýrazněte si, co vám přijde zajímavé, ať se pak na to můžete zeptat.

Tím však vaše práce s nimi nekončí. Skoro stejně informačně hodnotné, jako samotný text, jsou také detaily. Jakým stylem uchazeč píše? Na co se zaměřuje? Lze z motivačního dopisu vyčíst nějaké hodnotové ukotvení? Jak je na tom s gramatikou a s překlepy? Také tyto informace si můžete zatrhnout. Na pohovoru pak na ně můžete navázat otázkami, které vaše dojmy potvrdí, nebo vyvrátí.

Nejčastější dotazy

Co je při přípravě na interview nejdůležitější?

Věnovat jí dostatek času! A pak také myslet i na detaily a načerpat co nejvíce informací z dostupných zdrojů už před prvním osobním pohovorem. 

Co personalistovi pomůže zajistit, aby se uchazeči o práci cítili dobře?

Hodně udělá už uvítání na recepci. Při samotném pohovoru rozhodně nezapomeňte nabídnout něco k pití. Příjemnou tečkou nakonec může pak být malý dárek.

Jaké otázky při pohovoru nejlépe použít?

Velmi efektivní jsou například behaviorální a situační otázky. Také se nám osvědčilo ještě před pohovorem zasílat osobní dotazník.

Jak zavčas podchytit uchazeče, kteří by stejně na pohovor nepřišli?

Bohužel neexistuje žádný trik, který by stoprocentně odhalil každého takového kandidáta. Jako první kontrolní test ale můžete použít třeba osobní dotazník a telefonát. Když někdo dotazník nevyplní, případně vám ani nezvedne telefon, budete mít hned o trochu jasněji.

Autor

Lucie Přibylová
HR specialista

Lucka po dobu své více než 10 leté praxe v personalistice zakotvila v IT společnosti IRESOFT, kde má na starosti dennodenní personální agendu. Společně s týmem personalistů se stará nejen o nábor nových uchazečů, ale také o to, aby ti stávající zaměstnanci byli maximálně spokojeni a budovali pozitivní zkušenost s IRESOFTem jako zaměstnavatelem. Tím všichni v týmu rozvíjí firemní kulturu a dlouhodobě budují employer branding.

Spolupracovník

Tomáš Foltas
Marketingový specialista

Zaujal Vás systém Alveno?