Ještě jsme se pořádně nevzpamatovali ze změn, které přinesla novela zákoníku práce od 1. října 2023, kdy vznikla povinnost rozvrhovat směny a evidovat pracovní dobu u zaměstnanců na DPP, navíc od 1. ledna 2024 mají tito zaměstnanci nově nárok na dovolenou, a už tu máme změny další.
Od 1. července 2024 nás čekají důležité změny v oblasti HR, které přinášejí nové povinnosti, ale také příležitosti pro personalisty. Zaměříme se na to, co nás čeká, a jak vám moderní technologie mohou usnadnit práci. Pojďme se na to podívat!
Evidence dohod o provedení práce a nové povinnosti pro zaměstnavatele
Jednou z největších změn je zavedení povinné evidence všech zaměstnanců pracujících na základě dohody o provedení práce (DPP), včetně těch, kteří nejsou pojištění. Každý měsíc budete muset předkládat nový tiskopis „Výkaz DPP“ (VPDPP neboli Výkaz příjmů zúčtovaných zaměstnavatelem zaměstnancům činným na základě dohody o provedení práce), kde uvedete seznam všech zaměstnanců na DPP a jejich příjmy. Tento výkaz je nutné odevzdat do 20. dne následujícího měsíce, poprvé za měsíc červenec 2024 do 20. srpna 2024.
Elektronické ohlášení nástupu a skončení zaměstnání na DPP
Další změnou je povinnost elektronicky ohlašovat nástup a skončení zaměstnání zaměstnanců na DPP. Tato hlášení budete provádět prostřednictvím „Výkazu DPP“ do 20. dne následujícího měsíce. To znamená, že zaměstnavatelé budou muset přihlásit všechny zaměstnance, kteří nastoupili před 1. červencem 2024 a pokračují v práci i v červenci, nejpozději do 20. srpna 2024.
„Od 1. července 2024 budou muset zaměstnavatelé každý měsíc evidovat všechny zaměstnance pracující na DPP a předkládat nový tiskopis ‚Výkaz DPP‘ s údaji o jejich příjmech.“
Digitalizace – cesta k úspoře toho nejcennějšího, co máte… času!
Nové povinnosti od 1. července 2024 jsou dalším krokem k modernizaci a digitalizaci HR procesů. Je pravda, že na první pohled vzniká další administrativní povinnost, která opět spadne na vás – personalisty a HR profesionály, i proto je stále důležitější odbourat neefektivní práci a automatizovat procesy. Začněte využívat moderní technologie, jako je docházkový a HR systém Alveno, který vám dokáže ušetřit to nejcennější, co máte… Váš čas!
Alveno šetří ve více než 3 000 firmách v ČR a SR v průměru 100 hodin měsíčně. Ušetřete je taky! Napište nám o nezávaznou konzultaci.
Co nás ještě čeká v dohledné době?
V průběhu roku 2024 nás čekají další významné změny v oblasti pracovního práva. Od podzimu 2024 bude nutné věnovat pozornost novinkám v elektronickém podávání informací o zaměstnancích a jejich pracovních poměrech. Od 1. ledna 2025 pak dojde k dalším úpravám, včetně změn limitů příjmů pro zaměstnance na DPP, kdy limit 25 % průměrné mzdy se zachová pouze pro jednoho zaměstnavatele, který si jej „rezervuje“ u ČSSZ jako první. Rovněž se zpřesní podmínky pro zaměstnání malého rozsahu a zpřesní pravidla pro účast na pojištění.
Nejčastější dotazy ke změnám v zákoníku práce od 1. 7. 2024
Jaké nové povinnosti má zaměstnavatel od 1. července 2024 ve vztahu k DPP?
Od 1. července 2024 musí zaměstnavatelé evidovat všechny zaměstnance na DPP, včetně nepojištěných, a každý měsíc předkládat nový tiskopis „Výkaz DPP“ s údaji o jejich příjmech do 20. dne následujícího měsíce.
Jak probíhá ohlášení nástupu a skončení zaměstnání u DPP?
Zaměstnavatelé musí elektronicky ohlašovat nástup a skončení zaměstnání zaměstnanců na DPP prostřednictvím „Výkazu DPP“. Tento výkaz se odevzdává do 20. dne následujícího měsíce, včetně všech zaměstnanců, kteří nastoupili před 1. červencem 2024 a pokračují v práci i v červenci.