Persony, neboli archetypální profily zaměstnanců, si do personalistiky našly cestu z marketingu a produktového designu. Proč se je vyplatí využívat? A přinesou vám spokojenější zaměstnance?
Persony jsou modelové profily osobnosti, které pomáhají lépe pochopit a poznat smýšlení a potřeby vybrané skupiny lidí. Celý koncept proslavily marketingové agentury a firmy pracující s brandem. Ty persony používaly, aby rozdělily cílové zákazníky na menší, homogennější segmenty.
Jak to fungovalo? Nejprve mezi lidmi identifikovaly průsečíky v podobě podobných demografických údajů, charakteristik, chování, potřeb nebo zájmů. Potom je podle nich rozdělily do skupin a zkoumaly, v čem se naopak nejvýrazněji odlišují. A nakonec díky výslednému přehledu dokonale zacílily reklamu a produkty na zákazníky, u nichž mohly čekat nejpříznivější odezvu.
V dnešní době, kdy firmy už několikátým rokem trápí přehřátý pracovní trh, však persony nachází větší uplatnění i v oblasti HR. Představují totiž konkurenční výhodu. Umožňují personalistům lépe reagovat na reálné potřeby zaměstnanců a tak si je snáze udržet. Zároveň šetří náklady při náboru nových uchazečů o práci. Jak je můžete využít i vy?
1. Přizpůsobte znění a vizuál inzerátu personě ideálního zaměstnance
Zrovna hledáte nové lidi? Nezapomeňte si nejdříve vypracovat persony nejvhodnějších kandidátů. Pak můžete znění i vizuální stránku inzerátu zpracovat tak, aby oslovil právě a především osobnosti, které chcete na danou pozici přilákat. Cílíte na mladou, dynamickou personu? V tom případě si můžete dovolit sáhnout po hovorovějším jazyku a modernějších grafických prvcích. K oslovení persony zkušenějšího kandidáta naopak spíše zaujme trefná odborná terminologie a čistý, strukturovaný grafický styl.
2. Oslovte díky personám svého uchazeče o práci tam, kde se opravdu pohybuje
Pomocí person uchazečů si můžete přesněji vymezit, kde se vám vyplatí inzerovat. Ušetříte tak prostředky za reklamu na nerelevantních kanálech. Hledáte kreativní personu? Nejspíš dává smysl vyzkoušet i vizuálně orientované komunikační kanály, jako je Instagram. Sháníte někoho, do jehož persony spadá zájem o moderní technologie a celosvětové novinky? Možná stojí za pokus reklama na Redditu.
3. Zefektivněte pomocí person systém odměn a benefitů
Když už zaměstnance naberete, persony vám usnadní jejich odměňování. Ani sebelepší firma nemůže připravit odměny na míru každému jednotlivci zvlášť. Namísto toho můžete lidem vyjít vstříc tím, že jejich odměny aspoň zčásti přizpůsobíte jejich personám. Pokud například zjistíte, že je ve vašem týmu výrazně zastoupena persona zaměstnance, co se rád učí a získává nové zkušenosti, můžete rozšířit nabídku školení a dalších vzdělávacích kurzů. Personě s orientací na výdělek za dobrou práci můžete rovnou slíbít finanční bonus. Zato personu, která klade na první místo flexibilitu, spíš potěší možnost částečného home office.
„V HR systému Alveno máte vyhrazený prostor na informace ke každému zaměstnanci. Zapište si tam i jeho personu. Budete tak mít vždy po ruce, co na takového zaměstnance platí.“
4. Identifikujte unikátní potíže jednotlivých person – a přizpůsobte jim řešení
Z analýzy zaměstnaneckých person často vyplynou unikátní poznatky o jejich potenciálních slabinách. A vy jim můžete přizpůsobit další kroky. Pro personu konzervativnějšího typu, která nedůvěřuje novinkám, ale respektuje autority, třeba může být velkým přínosem speciální školení na téma moderní technologie pod vedením erudovaného odborníka. Cílevědomé, introvertní personě zase může přijít k duhu trénink diplomatické komunikace.
5. Podpořte zaměstnance účelněji v dalším rozvoji
Zaměstnanci mají různé kariérní cíle i potřeby – a persony šéfům usnadňují jejich naplňování. Vyplývá z persony, že má zaměstnanec výrazný zájem o kariérní postup? Pak mu můžete začít zadávat více různorodých úkolů, ať sbírá zkušenosti. Zároveň podle persony můžete upravit i celkový manažerský styl. Citlivější osobnosti prospěje jemnější přístup, naopak sebevědomý jedinec snadno ustojí i konstruktivní kritiku.
Nejčastější otázky k zaměstnaneckým personám
Co je to zaměstnanecká persona?
Zaměstnanecká persona je v podstatě fiktivní popis zaměstnance, který zahrnuje informace o jeho hlavních charakteristikách, silných a slabých stránkách, cílech a motivacích.
K čemu se dají persony zaměstnanců využít?
Persony pomáhají s náborem nových uchazečů o práci i s péčí o stávající zaměstnance. Umožní vám zatraktivnit systém odměn, účelněji investovat do rozvoje a školení a lépe oslovit potenciální zájemce o práci.
Dá se díky zaměstnaneckým personám ušetřit?
Ano! Zaměstnanecké persony vám pomůžou přesněji identifikovat, po čem je poptávka – a ušetřit za nerelevantní reklamu a zaměstnanecké benefity.