Pokud se zaměstnancům nedaří, je to často personalista, kdo zareaguje jako jeden z prvních. Navrhne podporu, školení, mentoring… zkrátka zařídí, cokoli je potřeba, aby došlo ke zlepšení. To je dnes běžná praxe ve většině firem. Ale co zaměstnanci, kteří naopak podávají excelentní výkony? Dostává se u vás zasloužené pozornosti a podpory také jim? Ti nejvýkonnější zaměstnanci odvádí tolik práce, že jejich neočekávaný odchod nezřídka ochromí chod celého oddělení. Firmy, které je přehlížejí, se vystavují riziku, že jim právě tito nejcennější z pracantů utečou ke konkurenci. Jak tomu zavčasu předejít?
Nemáte čas přečíst si celý článek? Nebo si jej prostě jen chcete pustit pasivně do ucha? Není problém, článek nám namluvila Lucka, jen ji odpusťte intonaci, je ze světa jedniček a nul (AI).
Podívejte se na praktické tipy, jak dlouhodobě podporovat výkonné zaměstnance.
1. Sestavte jim program rozvoje
Abyste své nejvýkonnější zaměstnance efektivně kariérně podpořili, nejprve vyrazte na výzvědy. Potřebujete si vyjasnit, v čem spočívají jejich největší přednosti a jaké mají vůbec pracovní ambice.
Už to všechno víte? Výborně. Na základě těchto informací jim můžete sestavit na míru efektivní program kariérního rozvoje, který jim pomůže ještě výrazněji vyniknout. Součástí takového programu může být zaplacení lepšího pracovní vybavení, školení nebo jiného vzdělávání. Někdo uvítá také systemtičtější podporu v podobě mentoringu. Nebo výzvu v podobě nových úkolů a projektů.
2. Oceňujte a odměňujte
Nejvýkonnější zaměstnanci se často pyšní silnou vnitřní motivací, takže by se mohlo zdát, že snad ani nepotřebují žádné ocenění nebo odměnu. Přesto jim je rozhodně poskytněte. Motivace má na zaměstnance velký vliv. Dokonce i ten nejzapálenější zaměstnanec po čase ztratí na elánu, pokud se bude cítit nedoceněně, nebo dokonce zneváženě. Pakliže tomu chcete předejít, dopřejte jim pozitivní ohodnocení a konstruktivní zpětnou vazbu, případně odměnu za dosažené úspěchy.
Už víte, jaká odměna a motivace na vaše ultravýkonné zaměstnance nejlépe funguje? Tak si své zjištění nezapomeňte poznamenat! V chytrém HR systému Alveno je v profilu zaměstnance prostor pro veškerá důležitá data. Díky cloudovému úložišti máte tyto informace po ruce kdykoli a kdekoli.
3. Dopřejte jim prostor k dalšímu růstu
Přestože už předběhli většinu kolegů, ultravýkonní zaměstnanci pořád mají kam stoupat. Nezapomeňte jim k tomu poskytnout dostatek příležitostí. Ať už půjde o náročné nové úkoly, ambicióznější projekty nebo možnost vést kolegy, něco se vždycky najde.
Opatrně však, ať je nepřetížíte. Zajímavá výzva může zaměstnance povzbudit, ale dlouhodobé přepracování naopak vede k vyhoření. Proč se mu chcete za každou cenu vyhnout zjistíte třeba v našem článku o vyhoření. Nejcennější zaměstnanci by za své kvality neměli pykat tím, že odedřou většinu práce za celý tým.
4. Nechte jim větší autonomii
Ti nejvýkonnější zaměstnanci se často víceméně obejdou bez manažerů. Sami si najdou práci, sami si ohlídají termíny, sami dbají na kvalitu… Na personalistovi potom je, aby je v tom v rozumné míře podpořil. Můžete pro ně třeba domluvit, že budou mít volnou ruku v práci na vybraných projektech. Vámi projevená důvěra pro ně bude velkým motivátorem. A jejich inovativnost a efektivita se firmě bohatě zúročí.
Pokud si navíc firma vychová takto iniciativních pracantů celý tým, získá v nich nefalšovaný poklad. Navzájem si budou inspirací, půjdou příkladem ostatním, ale hlavně mohou položit základy vašemu prvnímu samostatně vedenému týmu.
5. Naslouchejte jim
Od ultravýkonných zaměstnanců se můžete dozvědět cenné postřehy i informace. Využijte toho. Doptávejte se, zajímejte se o jejich názor a povzbuďte je, ať se s vámi nebojí sdílet nápady a myšlenky.
Pokud na jejich oddělení plánujete nábor nováčků, můžete je zapojit i do výběrového řízení. Díky bohatým odborným znalostem si posvítí na technickou vybavenost uchazečů, ale také mezi potenciálními kolegy snáze vytipují další šikovné dříče.
Hledá se supervýkonný zaměstnanec: jak zvládnout nábor?
Špičkoví zaměstnanci šetří managementu čas a firmě peníze. Pokud vám zatím ve firmě chybí, je čas sepsat nový náborový inzerát. Ale kde takové zaměstnance najít? A jak je poznat?
Silná značka vám ušetří polovinu práce. Na druhou půlku se hodí následující tipy na dokonalé náborové inzeráty. Co vám pomůže nalákat ty největší dříče s týmovým duchem?
Strategie | Co si ohlídat |
Konkrétní, popisný text | Inzerát by měl být napsaný tak, aby se v popisu práce zhlédli ti nejvýkonnější a nejšikovnější zájemci. Jak toho docílit? Zkuste si při jeho přípravě představit, že popisujete ultravýkonné zaměstnance, které už ve firmě máte a znáte. Jejich chování a kvality vám poslouží jako šablona, podle které můžete sestavit celý text. |
Jasná firemní vize a kultura | Žádný ultravýkonný zaměstnanec si to do práce nechodí jenom „odkroutit“. Proto se nebojte hned během náboru otevřeně sdílet, jakou má vaše firma vizi, hodnoty a ideje. Potenciální uchazeči o práci pak snáze vyhodnotí, zda s nimi souzní. Stejně tak se můžete pochlubit firemní kulturou, atmosférou v týmu a spokojenými zaměstnanci. Jak? Třeba pomocí pěkného hodnocení na portálech, jako jsou Glassdoor nebo Atmoskop. |
Lákavé možnosti dalšího rozvoje | Usilujete o získání uchazečů, kteří se sami od sebe chtějí zlepšovat a kariérně rozvíjet. Nebojte se proto tyto vlastnosti zdůraznit také v inzerátu. Postačí například sekce věnovaná informacím o tom, jaké jsou u vás možnosti dalšího vzdělávání, kariérního růstu, mentoringu aj. Ale pozor na prázdné fráze! |
Jak neztrácet cenné uchazeče v pozdějších kolech pohovoru
Podařilo se vám při náboru objevit potenciálního vysoce výkonného zaměstnance? Bojíte se, aby vám v pozdějších fázích náborového řízení neutekl? Není divu. Od prvního kontaktu do podepsání smlouvy často uběhne několik týdnů až měsíců a toto mezidobí bývá tradičně pro uchazeče o práci frustrující. Jak tedy zajistit, aby se vám zajímaví kandidáti nepřestali ozývat?
První pojistku můžete zařadit už do pracovního inzerátu. Buďte transparentní. Naznačte, jak u vás nábor probíhá, a na jak dlouhé čekání se v jednotlivých fázích mají uchazeči připravit. Druhou důležitou pomůckou je navazující komunikace. Udržujte zájemce o práci v průběhu samotného náborového řízení dál v obraze. Jak na to? Bohatě postačí stručný e-mail, kde shrnete, jak se situace vyvíjí a jaké od vás může očekávat další kroky.
Odměnou vám pak budou nejen angažovanější kandidáti, ale také silný firemní brand. Svým jednáním totiž dáte najevo, že je vaše firma spolehlivá a přívětivá.